Sök:

Sökresultat:

3141 Uppsatser om Lärobokens utformning - Sida 1 av 210

Alternativ utformning av WTC i VÀxjö

StationsomrÄdet i VÀxjö genomgÄr omfattande förÀndringar, dÀr bland annat planer för ett WTC finns. Ett förslag pÄ nÀmnda byggnad har tagits fram, men det fick kritik. Man menade att det inte stÀmde in i stadsbilden. VÄrt syfte och mÄl har dÀrför varit att ta fram alternativa förslag pÄ utformning av ett WTC, med hÀnsyn till kritiken. VÄr metod bestod i att sÀtta oss in befintliga detaljplaner och utföra eget skissningsarbete.

Utformning av skollokaler och deras inredning : Ett underlag vid byggnation av skolhus grundat pÄ pedagogens Äsikt

I dagslÀget finns en problematik i att verksamhetenssyn pÄ skolhusens utformning och deras inredning inte alltid nÄr fram till arkitekten som har till uppgift att utforma ett skolhus. DÀrav undersöker detta examensarbete pedagogernas syn pÄ skolhusens utformning och inredning, med avsikt att föra dessa tvÄ parter samman i ett gemensamt underlag om hur skolhus kan utformas pÄ bÀsta sÀtt. Ur resultatet gÄr att utlÀsa att pedagogerna Àr entydiga i mÄnga frÄgor som rör utformningen av skolhus. Trots detta visar den utförda fÀltstudien i undersökningen pÄ att skolhusen inte ser ut sÄ idag..

Att göra lÀrande möjligt: betydelsen av undervisningens
utformning för elevers lÀrande inom naturvetenskap

Detta arbete Àr en variationsteoretisk studie i hur elevers lÀrande i naturvetenskap pÄverkas av undervisningens utformning. En sÄ kallad ?learning study? utfördes med tvÄ grupper ur en femteklass. Grupperna undervisades i tvÄ omgÄngar med utvÀrdering och utveckling av undervisningsmaterialet mellan. Elevernas för- och efterförstÄelse kartlades med hjÀlp av intervjuer och grupperna jÀmfördes med avsikt att undersöka hur de olika undervisningstillfÀllenas utformning pÄverkade elevernas lÀrande.

Vad erbjuder inomhusmiljön? : En intervjustudie om pedagogers syn pÄ förskolans inomhusmiljö.

Vi har utifrÄn intervjuer undersökt hur pedagoger pratar om planering och utformning av inomhusmiljön. I denna undersökning redovisas olika faktorer som ligger till grund för pedagogers utformning och planering av inomhusmiljön. Vi valde att undersöka förskolor med bÄde Äldersindelade och Äldersblandade barngrupper. Valet av studie beror pÄ vÄra tidigare erfarenheter dÀr vi upplevt stora skillnader i pedagogernas utformning av inomhusmiljön. Det vi ville synliggöra var vad dessa skillnader kan bero pÄ.

Klassrummets betydelse : LÀrares funderingar med fokus opÄ deras arbetssÀtt och klassrummets utformning

Detta examensarbete belyser betydelsen som klassrummets utformning har för lÀrarens arbetssÀtt. Med utformning menas rummets innehÄll; placering av kateder, bÀnkar/bord, förvaring av arbetsmaterial, samlingsplats/fria ytor etc. Undersökningen har genomförts genom kvalitativa intervjuer med fem lÀrare. LÀrarna diskuterar vilka för- och nackdelar som tillgÄng till bÀnk/bord, samlingsplats, material och utrymmen har i kontexten klassrum och undervisning. Resultatet visar att den fysiska utformningen av klassrummet, beroende pÄ lÀrarens instÀllning, kan utgöra bÄde möjlighet och hinder i undervisningen..

PÄverkar förskolegÄrdens utformning pedagogen? : en kvalitativ studie om förskolegÄrdens inverkan pÄ pedagogers arbete utomhus

Bakgrund: DÄ barngrupperna tenderar att bli allt större i samma smÄ lokaler blir utomhusmiljön allt viktigare, mÄnga förskolor tillbringar pÄ grund av platsbrist allt mer tid utomhus (Nilsson, 2002). Det finns en hel del forskning om hur barnen pÄverkas av den miljö de vistas i utomhus. Hur utomhusmiljön Àr utformad har betydelse för de lekar och aktiviteter som barn sysselsÀtter sig med (Björklid, 2005). Vi har hittat marginellt med tidigare forskning pÄ huruvida gÄrdens utformning pÄverkar pedagogernas arbete och har dÀrför valt att fokusera pÄ detta omrÄde.Syfte: Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ om förskolegÄrdens utformning pÄverkar pedagogers arbete utomhus.Metod: Vi har genomfört en kvalitativ studie. Vi har intervjuat sex förskollÀrare pÄ sex olika förskolor.

Rummets betydelse för patientens vÀlbefinnande och tillfrisknande

Patienter som Àr inlagda pÄ vÄrdavdelningar pÄ sjukhus har olika upplevelser av rummets utformning och inredning. VÄr erfarenhet Àr att patientrum har vita vÀggar, textilier med diskreta fÀrger och inga tavlor. Vad kÀnnetecknar en utformning och inredning som Àr hÀlsobringande för patienten? En omgivning som mÀnniskor Àr tillfreds med skapar balans i tillvaron och stÀrker det psykiska vÀlbefinnandet och den fysiska hÀlsan. En viss form av arkitektur kan ocksÄ bidra till uppkomsten av stress.

"Socialstyrelsen rekommenderar" : En undersökning om samspelet mellan reklam och samhÀlle

Uppsatsen beskriver hur samhÀllets ekonomiska och kulturella situation pÄverkar reklamens utformning. UtgÄngspunkten i arbetet Àr samspelet mellan samhÀllets situation och reklamens utformning och omfattar Ären 1960 till 2005. Vi har funnit olika företeelser som kan kallas trender i samhÀllets ekonomiska och kulturella situation som till viss del kan kopplas till de trender som iakttagits i reklamen. Vi har Àven sett trender i reklamen som kan sÀgas ha pÄverkat samhÀllets utveckling. DÀrmed kan vi sÀga att det finns en pÄverkan mellan samhÀllets situation och reklamens utformning.

Kreativa arbetsmiljö : Hur fysisk utformning frÀmjar kreativitet

Denna studie har som utga?ngspunkt att studera arbetsmiljo?er som kan pa?verka kreativitetsgraden. Fo?rfattarna, som la?ser Innovationsprogrammet pa? Ma?lardalens ho?gskola i Eskilstuna, har reagerat pa? lokalernas utformning pa? ho?gskolan. Vi fra?gade oss varfo?r de ser ut som de go?r och om det funnits na?gon tanke bakom utformningen.

Konflikter pÄ förskolegÄrden

Fokus har alltmer riktats mot utegÄrdens utformning bÄde i förskola och i skola. Studien syftar till att belysa nÄgra verksamma pedagogers uppfattningar om utegÄrdens utformning och om, och i sÄ fall hur pedagogerna relaterar utegÄrdens utformning till konflikter bland barnen. Intresset Àr att belysa pedagogernas uppfattningar om nÄgra skilda miljöer med avseende pÄ utegÄrdarnas kvalitéer. Studien Àr avgrÀnsad till förskolegÄrdar. Examensarbetet utgÄr frÄn följande frÄgestÀllningar:? Hur definierar pedagogerna en konflikt och hur arbetar de med konfliktlösning pÄ förskolegÄrden?? Vad Àr pedagogernas uppfattningar om varför konflikter uppstÄr pÄ förskolegÄrden?? Var uppfattar pedagogerna att mest konflikter uppstÄr?? Hur befrÀmjar respektive hindrar olika utformade utegÄrdar konflikterna bland barnen enligt pedagogerna?Metoden som anvÀnts Àr kvalitativa intervjuer.Resultatet visar pÄ att pedagogerna ser ett samband mellan förskolegÄrdars utformning och konflikter dÀr faktorer som ytans storlek, dess utformande och aktivitetsutbud Àr avgörande för konflikttÀtheten pÄ en förskolegÄrd.

Provision som komponent i en styrmix: Fallstudier i försÀljningsintensiva företag

Provision anvÀnds i försÀljningsintensiva företag för att öka medarbetares prestationer till ökad försÀljning. Provision Àr ett starkt styrmedel och kan skapa negativa effekter i form av dysfunktionella beteenden och kortsiktiga beteende hos medarbetare. DÄ provision inte agerar enskilt utan samspelar med den övriga styrmixen Àr det viktigt att förstÄ hur provision kan samspela med övriga komponenter i en styrmix. Syftet med studien Àr att skapa ökad kunskap om styrmixens utformning i försÀljningsintensiva företag som anvÀnder provisionsstyrning samt analysera samspelet mellan provisionsstyrning och den övriga styrmixen. En kvalitativ metod anvÀndes vid genomförandet av studien.

Framtida idrottscentrum pÄ Norremark

Detta examensarbete ger ett förslag pÄ utformning samt gestaltning av en ny klubblokal och omrÄde för Sandsbro AIK.Rapporten syftar i att man skall kunna ta fram en vision av ett idrottsomrÄde utifrÄn de bestÀmmelser som sammanstÀlls i denna rapport.Resultatet av rapporten redovisas i form av ritningar och beskrivningar av ett omrÄde samt en klubblokal utifrÄn de teorier, undersökningar och litteratur som man har tagit del av i denna rapport..

Estetik: en del av samhÀllsplaneringen En studie av utvecklingen av MÀrsta centrum

SamhÀllsplanering krÀver hÀnsyn till och övervÀgande av samhÀllets olika sektorer, den sektor som uppsatsen studerar Àr estetik. Uppsatsen syftar till att studera betydelsen av platsers och byggnaders estetiska utformning vid samhÀllsplanering samt individens estetiska upplevelse av platser och byggnader. Platsers och byggnaders estetiska utformning ÄskÄdliggörs med hjÀlp av en granskning av MÀrsta centrums utveckling.       Uppsatsens syfte bemöts med en empiri bestÄende av tvÄ semistrukturerade intervjuer med de personer som arbetar för utvecklingen av MÀrsta centrum, vilket följs av 40 strukturerade intervjuer med individer som vistas i centrumet. Uppsatsens empiri knyter an till ett teoretiskt ramverk bestÄende av begrepp som fenomenologi och miljöpsykologi.       Uppsatsens resultat visar att samhÀllsplaneringen vid utvecklingen av MÀrsta centrum, strÀvar efter att skapa estetiskt tilltalande platser och byggnader genom att till exempel undvika monotoni, anvÀnda naturliga fÀrger och föresprÄka grönomrÄden. Resultat visar vidare att majoriteten av de intervjuade individerna som vistas i centrumet, anser att centrumets framtida utformning Àr mer estetiskt tilltalande Àn dess nuvarande utformning.

Hur pÄverkas leken av skolgÄrdens utformning? : En jÀmförande studie av tre skolgÄrdar med olika förutsÀttningar

Studiens övergripande syfte har varit att i en jÀmförelsestudie undersöka hur barns lek pÄ tre olika skolgÄrdar skiljer sig Ät och om det finns ett samband mellan de olika skolgÄrdarnas utformning och barns lekar. Undersökningen Àr baserad pÄ observationer och enkÀtformulÀr som har anvÀnts för att samla in data som Àr sÄvÀl kvalitativa som kvantitativa. Undersökningen avgrÀnsades till tre nÀrliggande skolgÄrdar med olika utformning. Barnen som deltog i enkÀtundersökningen gick i Ärskurs tre. Vid observationstillfÀllena ingick barn frÄn Ärskurs ett till tre.Resultatet visar att oberoende av skolgÄrdens utformning sÄ Àr rasterna populÀra och att barnen leker oberoende av dess utseende och funktion.

Motiv, utformning och anvÀndning av Balanced Scorecard i kommunal verksamhet

Syfte: Syftet med studien Àr att beskriva och analysera hur motiv, utformning och anvÀndning av BSC ser ut i kommuner, samt analysera eventuella samband mellan dessa omrÄden. Metod: För att uppfylla studiens syfte har författarna valt att göra en kvalitativ studie, dÀr vi undersöker 14 kommuner. Vi avser att skapa en bÀttre insikt i hur motiv, utformning och anvÀndning av en styrmodell överrensstÀmmer med varandra vilket innebÀr att studien Àr av deskriptiv karaktÀr, med explorativa inslag. IntervjufrÄgorna utformades med hjÀlp av den uppbyggda teorin. Empirin sammanstÀlldes sedan och analyserades med hjÀlp av kopplingar frÄn valda teoridelar.

1 NĂ€sta sida ->